Home Opinion महिला पुस्तक प्रदर्शनी र पारिजात

महिला पुस्तक प्रदर्शनी र पारिजात

526
0

झन्डै चार दशकअघि साहित्यकार पारिजातको संयोजनमा काठमाडौँमा महिला पुस्तक प्रदर्शनी भएको थियो । २०८१ वैशाखको पूर्वार्धमा फेरि ‘मैले चिनेको पारिजात’ अन्तरसंवाद शृङ्खला सहित महिला पुस्तक प्रदर्शनीको आयोजना गरियो । पारिजात स्मृति केन्द्र र फिनिक्स बुक्सको आयोजनामा काठमाडौँमा भएको पाँचदिने सो प्रदर्शनीमा महिला लेखन र सरोकार लगायतका विषयमा छलफल पनि भयो ।

वैशाख ११ देखि १५ गतेसम्म प्रदर्शनी मार्गस्थित राष्ट्रिय सभागृहमा भएको उक्त प्रदर्शनीमा महिला सवालसँग सम्बन्धित विभिन्‍न विषयका पुस्तक राखिएका थिए । प्रदर्शनीमा खासगरी साहित्यकार पारिजातका सम्बन्धमा विभिन्‍न कोणबाट शृङ्खलाबद्ध अन्तरसंवादका अतिरिक्त प्रकाशकको चाहना, कठिनाइ र सम्भावना, गीतमा प्रतिनिधित्व, सङ्घर्षगाथा र रङ्गमञ्चमा महिला सरोकारका सवालमा पनि छलफल गरिएको थियो ।

वैशाख ११ गते मङ्गलवार भएको ‘मैले चिनेको पारिजात–१’ अन्तरसंवाद शृङ्खलाको पहिलो सत्रमा शान्तिकुमारी राई र राजेन्द्रप्रसाद अधिकारी हुनुहुन्थ्यो भने सोही दिन नै भएको ‘मैले चिनेको पारिजात–२’ अन्तरसंवादमा वक्ताहरू इन्दिरा दली र रघुजी पन्त हुनुहुन्थ्यो ।

वैशाख १२ गते बुधवार भएको ‘मैले चिनेको पारिजात–३’ अन्तरसंवादमा प्यानलिस्टका रूपमा पम्फा भुसाल र आहुति हुनुहुन्थ्यो । बुधवारकै दोस्रो सत्रमा ‘महिला लेखन : कठिनाइ र सम्भावना’ विषयमा विमल आचार्यले सहजीकरण गर्नुभएको प्यानलमा वक्ताहरू सुलोचना मानन्धर, धनकुमारी सुनार र कैलाश राई हुनुहुन्थ्यो ।

वैशाख १३ गते बिहिवार भएको ‘लेखक, प्रकाशक र बजार’ विषयक छलफलकोे प्यानलमा डा. अर्चना थापा, गणेश सुवेदी र राजेश्वरी सुवेदी हुनुहुन्थ्यो भने सहजीकरण पत्रकार दीपक सापकोटाले गर्नुभएको थियो । बिहिवार नै ‘पारिजात, मिथक र यथार्थ : अन्तरसंवाद’ सम्पन्‍न गरियो । यस अन्तरसंवादका मुख्य वक्ताहरूमा डा. महेश मास्के र अमृता शर्मा हुनुहुन्थ्यो ।

वैशाख १४ गते शुक्रवार ‘मैले चिनेको पारिजात शृङ्खला ४’ सम्पन्‍न भयो । यसका वक्ताहरूमा खगेन्द्र सङ्ग्रौला, विष्णुदेवी श्रेष्ठ र राजकुमार केसी हुनुहुन्थ्यो । शुक्रवारको दोस्रो प्यानलमा ‘नेपाली गीतमा महिला प्रतिनिधित्व’ विषयक छलफलमा विन्दु शर्माले कार्यपत्र प्रस्तुत गर्नुभयो भने गीता त्रिपाठीले समीक्षा गर्नुभएको थियो ।

प्रदर्शनीको अन्तिम दिन वैशाख १५ गते शनिवारको पहिलो सत्रमा ‘मेरो सङ्घर्षगाथा’ र दोस्रो सत्रमा ‘रङ्गमञ्चमा महिला’ शीर्षकमा छलफल भयो । पहिलो सत्रका वक्तामा उमा भुजेल हुनुहुन्थ्यो भने दोस्रो सत्रका वक्तामा सरिता साह, सिर्जना अधिकारी र अशोक थापा हुनुहुन्थ्यो । शनिवार भएको कार्यक्रमको सहजीकरण लेखक तथा पत्रकार लक्ष्मी रुम्बाले गर्नुभएको थियो ।

तस्विरहरूः पारिजात स्मृति केन्द्र

काठमाडौँमा हरेक वर्ष विभिन्‍न समयमा नेपाल प्रज्ञा–प्रतिष्ठान, साझा प्रकाशन लगायत विभिन्‍न प्रकाशन गृहले पुस्तक प्रदर्शनी गर्दै आए पनि महिलासम्बन्धी मात्रै पुस्तक प्रदर्शनी भने निकै कम हुने गरेको छ । यसअघि २०८० चैत ३ गते फोटो सर्कलको आयोजनामा महिला पुस्तक मेला भएको थियो । पारिजात स्मृति केन्द्रका अनुसार, पहिलो महिला पुस्तक प्रदर्शनी २०४२ सालमा काठमाडौँस्थित भारतीय पुस्तकालयमा भएको थियो । चैत १ देखि ७ गतेसम्म भएको उक्त प्रदर्शनी साहित्यकार पारिजातकै संयोजनमा भएको जानकारी केन्द्रका उपाध्यक्ष इन्दिरा दलीले उद्घाटन अवसरमा दिनुभयो । उहाँले महिला पुस्तक प्रदर्शनीले महिला साहित्यकारहरूमा असल र गुणस्तरीय कृति लेख्‍ने उत्प्रेरणा जागृत गर्न योगदान पुग्ने विश्वास पनि व्यक्त गर्नुभयो ।

महिला पुस्तक प्रदर्शनीकै सन्दर्भ पारेर ‘सन्धान’ ले ‘विष्णुकुमारी वाइबा कसरी पारिजात बनिन् ?’ शीर्षकको अन्तर्वार्तालाई साभार प्रस्तुत गरेको छ । यसअघि २०४४ सालमा ‘वेदना’ साहित्यिक पत्रिकाको कात्तिक–चैत अङ्कमा र ‘मूल्याङ्कन’ पत्रिकाको २०५० जेठ अङ्कमा प्रकाशित यस अन्तर्वार्तालाई पारिजात स्मृति केन्द्रको वेबसाइटमा पनि राखिएको छ । त्यसैलाई सामान्य सम्पादनसहित ‘सन्धान सहकार्य’ अन्तर्गत प्रकाशन/प्रसारण गर्न पाएकामा सम्बद्ध पत्रिकाहरू र पारिजात स्मृति केन्द्रप्रति सधन्यवाद आभार व्यक्त गर्दछौँ ।
उपलब्ध : विष्णुकुमारी वाइवा कसरी पारिजात बनिन् ( पारिजातको अन्तर्वार्ता )

विष्णुकुमारी वाइबा कसरी पारिजात बनिन् ?

तस्विरः विकिपेडिया

समग्र नेपाली साहित्यकै विशिष्ठ प्रतिभा तथा नेपाली प्रगतिवादी साहित्य क्षेत्रकी अग्रणी व्यक्तित्व पारिजातको निधनले नेपाली समाजमा अपूरणीय क्षति भएको छ । उहाँप्रति हार्दिक श्रद्धाञ्जली अर्पण गर्दै हामी यस अङ्कमा पारिजातकै शब्दहरूबाट र समालोचक निनु चापागाईको मूल्याङ्कनबाट पाठकहरूलाई उहाँको बारेमा समग्र परिचय प्राप्त गर्न मद्दत मिलोस् भनी सामग्रीहरू प्रस्तुत गर्दैछौँ ।

हामीले यहाँ ‘वेदना’ साहित्यिक पत्रिका २०४४ कात्तिक–चैतमा प्रकाशित उहाँसँगको एक लामो र विशेष अन्तर्वार्ता समावेश गरेका छौँ । यसबाट पारिजातको विचार, स्थिति र अन्तरमनका थुप्रै कुरा प्रकाशमा आएका छन् । सम्पादक राजेन्द्रप्रसाद अधिकारीसितको यस अन्तर्वार्तामा २०४४ सालतिरका कतिपय घटनासन्दर्भहरू पनि उल्लेख भएका छन् । तिनीहरूले पनि उहाँलाई बुझ्न नै सघाउ पुर्‍याउने छ भन्‍ने हामीलाई लाग्दछ ।

पारिजातज्यू, जीवन के हो ?

विभिन्‍न समाज परिवर्तनको विभिन्‍न कालमा विभिन्‍न युगद्रष्टा, दार्शनिक, विभिन्‍न धर्मप्रवर्तक तथा वैज्ञानिकहरूले आ–आफ्ना परिभाषा दिएर गएका भए तापनि यस कठिन प्रश्नको सरल प्रत्युत्तर दिन मबाट सम्भव छैन । प्रकृतिमा रहेका लाखौँ जीवधारीहरूमध्ये मान्छे जात (पृथ्वी बाहेक अरू ग्रह नक्षत्रहरूको सम्भावित प्रकृतिलाई छोडिकन) उच्च मस्तिष्कधारी र विकासशील सामाजिक प्राणी भएकाले मान्छेले मान्छेको जीवनको परिभाषा दिन सक्तैन, यसो पनि भन्‍न सकिन्‍न । यस अनन्त र अन्तहीन समयभित्र कुनै पनि वस्तुको रूप र आकार हुन्छ जस्तो गरिकन म जीवनलाई कसरी खोजूँ ? विन्दु, रेखा र मान्छेको जीवन पनि ? तर, अनन्त ‘म’ लाई सम्झँदा पनि कहाली लागेर आउँछ ।

यस अनन्तभित्रबाट एउटा जीवनलाई चोइट्याएर परिभाषित गर्नु ? के म साँच्चै दुस्साहस गरूँ, यस प्रश्नको जवाफ दिन ? कोही भन्छन्– जीवन मायाजाल हो । कोही भन्छन्– जीवन सपना हो । कोही भन्छन्– जीवन आज हो कि भोलि ? कोही भन्छन्– जीवन बग्ने नदी हो । भैगो, छोडिदिऊँ यी सबै । सामान्यतया जन्मदेखि मृत्युसम्म (यो अवधि चाहे लामो होस् अथवा छोटो) उमेर र अनुभूतिहरूसँग हेलिँदै परिवर्तन हुँदै, विकसित हुँदै जाने एउटा निश्चित अवधिको नाउ हो जीवन ।

जीवन सधैँ गतिशील छ । जीवनमा विभिन्‍न अनुभवहरू हुन्छन् । माया प्रेम, घृणा, भोक, शोक, यौन, सङ्गति, विसङ्गति, सहअस्तित्व, आशा, निराशा । र, जीवनमा हुन्छ– परिस्थितिहरूसँग जुझ्दै जसरी भए पनि बाँच्नै चाहने एउटा प्रबल जिजीविषा । एक हत्केलामा मृत्यु लिएर जन्मेका मान्छेजात बाँचुन्ज्याल यस मृत्यु विभीषिकाप्रति अचेत जस्तै रहन्छन् । जीवनसँग जिउनुको यो कस्तो अनुबन्ध ? अनौठो छ । तपाईंहरूले मलाई जीवन के हो भनी सोध्नुभएको छ, यसको मूल्य होइन । त्यसैले म यति नै भन्‍न सक्छु ।

त्यसो भए जीवनको मूल्य के हो त ?

जीवनप्रति अर्थपूर्ण दृष्टि राख्नु र आस्थावान हुनु नै जीवनको मूल्य हो ।

अनि मृत्यु ?

जीवनको परिभाषा दिइसकेपछि अब मृत्युको परिभाषा दिन मलाई त्यति गाह्रो पर्ने छैन । कारण, जीवनको एक छेउ जन्म र अर्काे छेउ मृत्यु हो ।

जन्म सुरुआत हो र मृत्यु अन्त । मर्नेलाई मृत्युबारे केही थाहा हुँदैन तर बाँच्नेहरूको निम्ति मर्नेहरूको मृत्यु स्वभावतः दुःखपूर्ण हुन्छ । कारण, मृत्यु यस भौतिक शरीरको अन्त हो । मर्नेको सम्झना र संस्मरणहरू बाँच्नेहरूको नै मस्तिष्कमा ज्युँदै रहन्छन् । यसैले दुःखको सृजना हुन्छ । युगद्रष्टाहरूले जीवनलाई जस्तै मृत्युलाई पनि विभिन्‍न किसिमले हेरेका छन् । यो यहाँ उल्लेख गरिरहन नपर्ला । मृत्युलाई तीन प्रकारमा राख्‍न सकिन्छ– सामयिक, असामयिक र आकस्मिक । निःसन्देह पछिल्ला दुइखाले मृत्यु दुःखपूर्ण हुन्छन् । जीवनको गतिशीलता एकाएक अथवा असामयिक तवरमा रोकिनुले समाजमा विसङ्गति तथा निस्सारताको भाव उत्पन्‍न गराउँछ । त्यसैले सचेत युगद्रष्टाहरू यस्ता भावहरूको सापेक्षमा मानव समाजलाई हेर्ने गरेको पाइएका छन् ।

मृत्युप्रतिका यस्ता अवधारणाहरूले जीवनलाई दुःखित नगरोस् भनी जन्मप्रतिभन्दा मृत्युप्रति बढी संवेदनशील, तार्किक र सारपूर्ण र मूल्यवान बनाउन सङ्केत प्रदान गर्दछन् । प्रकृतिमा पदार्थको उत्थान र विनाश अनिवार्य हुन्छ । फलस्वरूप जन्मसँग मृत्यु अनिवार्य छ । उत्थान किन यसरी विनाशसँग अनुबन्धित छ ? यसको प्रत्युत्तर फेरि उही अथाह अनन्तमा कसरी परिभाषित गर्ने ? पृथ्वी आफैँ पनि एकदिन आफूभित्रको तापक्रम सिद्धिएपछि आफैँ नष्ट हुन्छ । भनिन्छ– भौगोलिक हिसाबले आजसम्म पृथ्वीको माथिल्लो सतह ४० माइल जति कडा भइसकेको छ । त्यसभित्र पृथ्वी अझ पनि विगलित अग्निकै अवस्थामा छ । सबै कडा भइसकेपछि पृथ्वीको भित्री ऊर्जा सिद्धिन्छ र पृथ्वीको अन्त हुन्छ ।

अब छोटकरीमा, मृत्यु मानव शरीरको भौतिक अन्त हो । अनुभूति र जीवनको अन्त । विशिष्ट जीवन बाँच्ने महामानवहरू इतिहासमा बाँच्छन् । वैज्ञानिक प्रविधिको विकास भइरहेकै छ । हेरौँ, अझ के के हुन्छ !? अमेरिकाको टफ्ट्स युनिभर्सिटी (Tufts University) मा ‘फिजिक्स’ विषय लिएर पिएच्डी गर्न जानुभएका मुकुन्दमणि अर्यालले केही वर्षअघि बिदामा आउनुहुँदा मलाई भन्‍नुहुन्थ्यो– हामीले ‘इन्फाइनाइट’ को परिभाषा लगाइसकेका छौँ । म तपाईंलाई यसको ‘रेडियस’ खिचेर देखाइदिन सक्छु । यति भन्‍नासाथ मैले अघि बोल्न दिइनँ । उहाँलाई रोकिदिएँ । तपाईंहरूले मलाई यस्तो गाह्रो प्रश्न सोधेर गुन लगाउनुभएको छ ।

तस्विरः नेपाल पिक्चर्स लाइब्रेरी

तपाईंको विचारमा साहित्य के हो ?

साहित्य मानव सभ्यताको सर्वोपरि र गरिमाशाली अभिव्यक्ति हो । साहित्य समाजको ऐना मात्र होइन, यो त्रिआयामिक पारदर्शी स्वरूप पनि हो । कुनै पनि देशको सभ्यताको मूल्याङ्कन गर्दा प्रथम त यसको साहित्यको मूल्याङ्कन गर्नुपर्ने हुन्छ । साहित्य ऐतिहासिक अवधिको विभिन्‍न समाज परिवर्तनको कारण वैचारिकता, रूप, विधा, शैली सबै पक्षमा परिवर्तन हुँदै जाने एउटा शृङ्खला हो ।

अनि सृजना नि ?

सृजना कला र साहित्यका विविध पक्षहरू हुन् । लिखित मात्र सृजना हुन्छ भन्‍ने होइन, सृजना अलिखित पनि हुन्छ ।

जीवन, मृत्यु, साहित्य यी सबै बाँचिरहेको र भोगिरहेको युगमा व्यक्तिको अस्तित्वलाई कसरी परिभाषित गर्नुहुन्छ ?

यो प्रश्न आफैँमा अलि नमिल्दो छैन र ? कुनै पनि कालमा उक्त सबै प्रक्रिया त चलिरहेकै हुन्छन् । अँ, समाज क्रमशः परिष्कृततातर्फ गइरहेको हुन्छ । ऐतिहासिक तथा द्वन्द्वात्मक भौतिकवादको सिद्धान्तअनुसार समाज आफैँ पनि परिचालित भइरहेको हुन्छ । यसभित्र मान्छेजात पनि समाहित हुन्छ । मात्रात्मकदेखि गुणात्मक परिवर्तनमा फड्को हान्दा मान्छेको पनि प्रमुख भूमिका रहेको हुन्छ । यस परिवर्तनकारी प्रक्रियामा व्यक्तिको अस्तित्व सार्वभौम र विशिष्ट दुबै प्रकारले परिभाषित हुनसक्छ ।

आकांक्षा, शिरीषको फूल, राल्फा आन्दोलन हुँदै प्रगतिवादी लेखनसम्म आइपुगेको आफ्नो साहित्यिक यात्रालाई तपाईं कसरी हेर्नुहुन्छ ?

शारीरिक र मानसिक दुवै किसिमका भोगाइहरूबाट हेर्ने हो भने मेरो जीवनलाई म एउटा विशिष्ट जीवन बाँच्नेहरूमा राख्‍न चाहन्छु । तपाईंहरूले जति सजिलोसँग यो प्रश्न उठाउनुभएको छ, त्यसको विपरीत मेरो यस अवधिभरिको यात्रा दस खण्ड बढी जटिल र घुमावदार छ । सायद, यस महाकाव्यलाई म आत्मसंस्मरणहरूमा भर्दै जान सक्छु ।

छोटकरीमा के भन्‍न सकिन्छ भने आकांक्षा (कविता सँगालो) वैचारिक समय हेरिकन त्यो स्वाभाविक छ । कविताभन्दा उपन्यास मलाई लेखन तथा शैलीगत दुवै पक्षले अपरिपक्व कृति हो भन्‍ने लाग्छ । उमेर र म बाँचेको त्यस समय हेरिकन त्यो स्वाभाविक छ । कविताभन्दा मलाई उपन्यास लेखनमा बढी रुचि थियो । स्नातकको शिक्षा लिँदासम्ममा मैले विशेष रसियाली, भारतीय र फ्रान्सेली उपन्यासहरूको प्रशस्त अध्ययन गरेँ । म नेपाली उपन्यास विधासँग पटक्कै सन्तुष्ट हुन सकिनँ । मभित्र एउटा बेजोड उपन्यास लेख्‍ने महत्त्वाकांक्षाको राक्षसले शिर उठाउन थाल्यो र आई.ए. देखि बी.ए. पास भइसक्दा जम्मा चार वटा उपन्यासका ठेली लेखेँ । ‘संघर्ष’, ‘मानव अन्तर्यामी’, ‘शारदा’ र ‘वर पीपल’ चित्त नबुझेपछि सुकन्याको आँखा छलेर ती सबै जलाइदिएँ । महत्त्वाकांक्षाको त्यो राक्षस अझ प्रबल हुँदै गयो । यता एउटा बेजोड उपन्यास लेख्‍न नपाउँदै अर्को बेजोड राक्षस रोगले मलाई तीन वर्ष बिछ्यौनामा कैद गरिदियो । त्यसै राक्षस महत्त्वाकांक्षाको परिणति हो– ‘शिरीषको फूल’ ।

उपन्यास सुरु गर्नुभन्दा पहिले मेरो सानो इच्छा थियो– गोर्खा सिपाहीलाई बदनाम गर्ने । त्यो किनभने, मैले सानो छँदा गोरा सिपाहीहरूका र आतङ्कको कथा थुप्रै सुनेकी थिएँ । दार्जिलिङमा त्यस्ता अप्रिय घटनाहरू घटिरहन्थे । र, मलाई पछि लाग्यो– यी बेफ्वाँकमा अर्काको निमित्त ज्यान गुमाउने गोर्खाहरू पनि त बदनाम नै हुँदाहुन् । त्यसपछि मेरा दाइ श्री के.एस. लामा, उहाँका साथी श्री जे.एम. मोक्तान, जो डेथ भ्यालीबाट भागेर बाँचेर आएका थिए । र, श्री बद्रीनरसिंह त्यस्तै अनुभव भएका । विश्वयुद्धका यी तीन भूतपूर्व सैनिकहरूसँग अन्तर्वार्ता लिएर काठमाडौँको तत्कालीन क्यानभासमा लेख्‍न थालेको उपन्यास चर्चित पनि भयो । पुरस्कृत पनि भयो ।

राल्फा, जसलाई हामी सन्तति भन्थ्यौँ, जुट्ने काम अति साधारण तरिकाले भएको हो । गीतप्रेमी भएको नाताले गीतकै माध्यमबाट रायन र रामेशसँग चिनजान भयो र दिनदिनै चर्चित हुँदै गएको मेरो नाउँले मेरो सम्पर्क संसार पनि दिनदिनै विशाल हुँदै गयो । यसरी आए निनु, मञ्जुल, विमल र केही अरू पनि । हामीमा क्रमशः आत्मीयता बढ्दै गयो । विचारविमर्शको आदान–प्रदान पनि बढ्दै गयो । यो त समूहका कुरा भए । तर, एकातिर मेरो व्यक्तिगत जीवन सहज थिएन । म मरुभूमिको पैदल यात्रा गरिरहेकी थिएँ, मेरो कुनै ‘ओयसिस’ थिएन । मनस्थिति जता छाम्यो उतै रक्ताम्य । मेरो निम्ति जीवन काठको बिछ्यौनामा सुत्नु थियो ।

मेरो यस भीषण मानसिक यातनाको समक्ष मेरो बढ्दो लोकप्रियता मलाई उपहास गरिरहेको जोकर जस्तो लाग्थ्यो । प्रेमको बहाना, विवाहको संकल्प अनि पलायन, कामुक आँखाहरूको पोलाइ, एक्लै बस्नु डरमर्दो ! कतै कसैले एकाएक सकम्बरी तुल्याइदिने हो कि ? कुनै ईष्र्यालुले सुतिरहेको बेला धसेर गइदिने हो कि ? क्षण क्षणको यो डर, आर्थिक कष्ट, ईष्र्या, डाहा । खप्नै नसकेपछि म झन् झन् खुम्चिँदै, सानो हुँदै राल्फाभित्र आफूलाई लुकाउँदै लगेर सोचेँ– म सुरक्षित हुँदैछु । तर राल्फाभित्र पनि म पारिजात त्यति सुखी थिइनँ । तनावको फाँसीमा झुन्डिएर बाँचिरहेकी थिएँ । यस्तो मानसिकता लिएर मैले कतिपय घोर विसङ्गत कविताहरू लेखेँ, कथाहरू लेखेँ । त्यति नै खेर थाहा भयो– मान्छेको जिजीविषा कति प्रबल हुन्छ भन्‍ने कुरा । विसङ्गति मान्छेको जीवनको अन्त्य होइन । मभित्रको लगातार द्वन्द्वले ममा समाजप्रति तीव्र विद्रोहको भाव जाग्न थाल्यो । आक्रोशमा मैले हलुका शान्तिको अनुभव गर्न थालेँ । ठिक त्यति नै खेर राल्फा सन्तति पनि लोकप्रियताको चुली नाघेर आपसी अन्तर्विरोधमा जेलिन थालेको थियो । समय हाम्रो अनुकूल थिएन । विशेष प्रगतिशील खेमामा बुद्धिजीवीहरूले हामीमा चाख लिन थाले । गोविन्द भट्ट, आनन्ददेव भट्ट, मदनमणि दीक्षित, कृष्णप्रसाद भण्डारी आदि । विद्रोह मुखमा यसरी आइपुगेपछि हामी बाटो खोज्न बाध्य थियौँ । तर, वातावरण दिशाबोध गराइदिन सक्षम थिएन । अन्योलको वातावरण त्यतिखेर पनि थियो । उक्त सबै अनुभूतिहरूको आधारमा म राल्फालाई आफ्नो साहित्यिक यात्राको एउटा प्रमुख खुड्किलो ठान्दछु, जसमा टेकेरै मैले जनपक्षीय यात्रा पनि सुरु गरेकी छु । राल्फा नै एउटा यस्तो माध्यम रह्यो, जसले प्रगतिशीलतातर्फ अग्रसर हुन, भनौँ उन्मुख हुन, आत्मगत र वस्तुगत दुवैतर्फबाट बाध्य तुल्याइदियो । २०२६ साल हिउँदमा गरेको विराटनगरको भ्रमणले मलाई अत्याइदिने स्थितिमा पुर्‍याइदिएको थियो ।

विशेष गरिकन ‘पंचामृत’ का सम्पादकहरूसँग भएको व्यापक वादविवाद र छलफल । त्यहीँ नै मैले देखिसकेकी थिएँ कि समूहमा आफूलाई विभाजित पारेपछि मात्र यो मनस्थिति सही ठाउँ (जनता) मा पुग्न सक्छ, यस कारण विद्रोह गर्नुपर्छ, क्रान्ति हुनपर्छ । दुःखको कुरो, यसको अघि नै म भेलोर उपचारार्थ गएको बेला पत्रिकाको माध्यमबाट चे ग्वेभारा, रजिस दब्रे र हर्वट मार्कुसबाट प्रभावित भइसकेकी थिएँ । यसरी व्यवहारवाद र उग्रवादबाट आउँदा म प्रगतिवादको हाराहारीमा बाटो बिराएको यात्री जस्तो भइरहेकी थिएँ । ऐन मौकामा कोही सहृदयी प्रगतिवादी मार्गदर्शाीहरूले मलाई यो बाटो हो भनी सही अध्ययनतर्फ सङ्केत गरिदिए । मेरो वर्ग चरित्र जस्तो रहेको होस्, मैले समाजलाई सामाजिक अर्थ व्यवस्थाबाट हेर्न थालेँ । मेरो आफ्नै अन्तरविरोधले पनि मलाई यस स्थितिमा ल्याइपुर्‍याइसकेको थियो । यसरी म प्रगतिवादप्रति प्रतिबद्ध भएँ । जीवनको यस टुङ्गोमा आइसकेपछि एकाएक मानसिक कष्टहरूको करिश्मामयी तरिकाले अन्त हुन्छ भन्‍ने होइन । सङ्घर्ष, अन्तरविरोध व्यक्तिको जीवनमा हुन्छ नै, तथापि सामाजिक विज्ञान अर्थात् वर्ग सङ्घर्षको ज्ञान हुन थालेपछि मान्छे त्यति र त्यसरी आश्वस्त हुन्छ, जति र जसरी म भएकी छु ।

तपाईंले आफ्ना पुराना केही कृतिहरूको पुनर्मूल्याङ्कनको माग गर्नुभएको छ– तपाईंको भनाइलाई अझ स्पष्ट पारिदिनुहुन्थ्यो कि ?

पुराना कृतिहरू भन्‍नाले मैले त्यो कुरा ‘आदिम देश’ र ‘सडक र प्रतिभा’ का केही कथाहरूलाई लिएर भनेकी हुँ । कारण, प्रगतिशील समीक्षक र पाठकहरूले मलाई दुई चिरा मात्र पारेर हेर्छन् । एक जनविरोधी र दुई प्रगतिवादी । यस्तो हेराइ वैज्ञानिक हुँदैन । मेरो लेखन कसरी गतिमान भएर आएको छ, त्यसको मूल्याङ्कन नभइदिएकोमा मलाई गुनासो छ ।

कुनै बेला तपाईंले ‘शिरीषको फूल’ जलाइदिए पनि हुन्छ भन्‍नुभएको थियो भने कुनै बेला ‘शिरीषको फूल’ लेखेर अपराधी काम त गरिनँ ? पनि भन्नुभएको छ । यसबारे तपाईंको स्पष्ट धारणा के रहेको छ ?

म आफैँ आज ‘शिरीषको फूल’ लाई निस्सार र घोर परपीडक उपन्यास मान्दछु तर यही उपन्यास लेखेर मैले अपराधी काम गरेँ भनेकी छैन । ‘जनसम्वाद’ का देवी प्र. सुवेदीसँगको भेटवार्तामा मैले साहित्यिक अपराध गरेकी छैन, यति भनेकी हुँ ।

आफ्ना रचनाहरूमा तपाईं कुन कुनलाई उत्कृष्ट कृति मान्‍नुहुन्छ र किन ?

म यस प्रश्नको उत्तर दिन सक्तिनँ । जुन कृति जति सहज तरीकाले र जति गहन र व्यापक रूपमा जन सम्प्रेषणशील हुन्छ, त्यही कृति उत्कृष्ट हुन्छ । यो मेरो धारणा हो, छनौट गर्ने काम तपाईंहरूको ।

प्रगतिवादी नेपाली साहित्यको वर्तमान अवस्थाबारे तपाईंको विचार ?

प्रतिगामी धारको अघि प्रगतिवादी साहित्यको धार स्पष्ट हुँदै गइरहेको तथ्यलाई स्विकार्न पर्छ । कविता विधा निकै अघि छ । कथा क्षेत्रलाई पनि अब त भरपर्दो भने हुन्छ । नाटक, उपन्यास र समालोचना पछि परेका छन् । अरू व्यावहारिक समस्याहरूको निम्ति ‘वेदना’ को गताङ्कमा प्रकाशित डी.आर. पोखरेलको (परिचर्चा) कलम पढ्ने सुझाव दिन्छु ।

विगतमा प्रगतिवादी साहित्यिक आन्दोलनमा एकताको आवश्यकता महसुस हुँदाहुँदै पनि एकता हुन नसकिरहेको स्थितिमा हालसालै सम्पन्‍न भएको प्रलेक संघको प्रथम राष्ट्रिय सम्मेलन र प्रलेसंघको भविष्यलाई तपाईंले कसरी हेर्नुभएको छ ?

युगको एउटा निश्चित समयमा पुगेपछि एकताको आवश्यकता हुन्छ । आठ वर्षको कठिन सङ्घर्षपछि प्रलेस गठन भयो, खुसीको कुरा । भविष्यको निम्ति शुभकामना चिताऊँ ! पदलोलुपता त्यागिदेऔँ, सहयात्रीहरूलाई छिर्के हान्‍ने जस्तो जनविरोधी काम नगरौँ । आज हाम्रो एकताले प्रतिपक्ष खेमा त्रसित भएको देखिन्छ । त्यसैले प्रलेसंघका लेखकहरूले मोर्चाको मर्यादा र गरिमालाई आँच आउने केही काम नगरौँ ।

प्रगतिशील र प्रगतिवादी शब्दलाई लिएर प्रगतिशील साहित्यकारहरूमा पनि अझै अर्थको स्पष्टता नभएको महसुस प्रलेसंघको प्रथम राष्ट्रिय सम्मेलनमा पनि भएको थियो । यी शब्दहरूलाई तपाईंले कसरी व्याख्या गर्नुभएको छ ?

मैले धेरै ठाउँमा धेरै भनिसकेकी छु– प्रगतिशील प्रक्रिया प्रकृतिमा निहित छ । कुनै पनि पदार्थ निरन्तर परिवर्तनशील छ, त्यस्तै साहित्य पनि । पहिलेको भन्दा पछिल्लो अवस्था केही परिष्कृत र उत्कृष्ट हुँदै जानु नै प्रगतिशीलता हो । यसरी मानव समाज पनि क्रमशः परिष्कृतता र उत्कृष्टतातर्फ अग्रसर हुँदै जान्छ । तर, साहित्यमा प्रगतिवाद शब्द कार्ल माक्र्सको अभ्युदयपछि नै विश्व वाङ्मयमा प्रचलित भएको हो । यसमा दुइमत हुन सक्छ जस्तो मलाई लाग्दैन । जहाँ पल्टाए पनि प्रगतिवादी शब्द राजनीति र पार्टीसापेक्ष भएको पाइएको छ । यहाँ एउटा उदाहरण, सन् १९४७ मा अमेरिकाको राष्ट्रपति चुनावमा ए. वालेस नामक व्यक्ति प्रगतिवादी भनी उठ्न खोजेका थिए । तर, उनी उठ्न पाएनन्, बरु गिरफ्तार भए । चुनाव कमिशनले उनलाई स्पष्ट भन्यो– तिम्रो नीति युएसएसआरको युद्धनीति ‘वार पाथ’ मा आधारित छ । यस्ता धेरै उदाहरणहरू छन् । उन्‍नति चाहनेहरूलाई ‘प्रोग्रेसनिस्ट’ भनेको पाइएको छ तर ‘प्रोग्रेसिव’ होइन । यथास्थितिको विरुद्ध लेखेर समाजलाई अघि बढाउने लेखक प्रगतिशील हुन्छन् । सामान्यतया हामी यस्ता लेखकलाई प्रगतिशील भन्छौँ । तर, प्रगतिवादी भनेपछि पार्टी, पोलिटिक्स, मार्क्सिस्ट थ्योरीसँग सम्बन्धित हुनै पर्छ । मैले बुझेको यही हो र यत्ति हो ।

स्रष्टा पारिजात कथा, कविता र उपन्यास तीन वटै विधामा सुपरिचत र प्रतिष्ठित हस्ताक्षर हो । यी तीनै विधामा सृजनाको दायित्वलाई तपाईंले कसरी सन्तुलित राख्नुभएको छ ? साहित्य सृजनाका तीनै विधाका तपाईंका अनुभव तथा समस्याहरूलाई प्रस्ट्याइदिनुहुन्थ्यो कि ?

विधागत यस दायित्वले मेरो उमेर र अनुभवमा प्रशस्त असर गरेको छ । यो कुरा उमेर र अनुभवमा निर्भर पनि रहेको छ । तथापि, कविता विधा भनेको भित्रैबाट फुटेर आउनुपर्छ । यस्तो हुनका लागि यसले युगौँको अन्तराल पनि लिइदिन सक्छ । मैले २०२६ सालमा अन्तिम कविता लेखेपछि एकैचोटि २०३६ सालमा मात्र अर्को कविता यात्रा सुरु गर्न सकेँ । यसमा एक दशकको अन्तराल रह्यो । जम्मा २१ वटा कविता यस बिचमा लेखिसकेकी छु । कथा विधा मेरो निम्ति पात्र, परिवेश र स्वभावशीलता हो । यो कुनै पनि समय लेख्‍न सकिन्छ, पात्र फेला परेदेखि । तर, उपन्यासलाई केही तन्मयता, चिन्तन र लेख्दा एकान्त चाहिन्छ । सबैभन्दा सहज बग्ने विधा मेरो निम्ति निबन्ध हो । निबन्ध मैले पछि मात्रै लेख्‍न थालेकी हुँ तर सबभन्दा बढी यही नै लेखेकी छु ।

तपाईंका कथा तथा उपन्यासका पात्रहरूले मध्यम वर्गको मात्र प्रतिनिधित्व गरेका छन् भन्‍ने आलोचकहरूको भनाइसँग कत्तिको सहमत हुनुहुन्छ ?

पूर्वाग्रह र पक्षपात नराखी आलोचना गरिदिए त वेसै हुन्थ्यो तर अध्ययन नै नगरी हावाको भरमा लेख्‍ने तथाकथित समालोचकहरूसँग मेरो सहमति, असहमतिको के अर्थ ? यस विषयलाई लिएर मैदानमा उत्रनु मेरो पनि मानहानिको प्रश्न हो ।

तपाईं रमेश, सुवानी, ‘तोरीबारी, सपना र बाटाहरू’ की नायिका जस्ता पात्रहरूको चित्रणमा बढी सफल हुनुभएको र तपाईंले उनीहरूलाई नै उपन्यासको केन्द्रबिन्दु बनाउनुभएको छ । तर, बाटुली, गोरीमाया, क्रुरी जस्ता पात्रहरूलाई आफ्ना रचनाका प्रधान पात्र बनाउन चाहिँ नसक्नुभएको देखिन्छ नि ?

यो प्रश्न के तपाईंहरूले घोत्लिएरै सोध्नुभएको हो ? परिस्थिति र पात्रहरूको भूमिकालाई बिर्सेर किन नायकनायिका–सचेत मात्र हुनुभएको ? फेरि कथाका पात्रहरूलाई किन उपेक्षा गर्नुभएको ?

जनपक्षीय रचनामा स्वैरकल्पना र अतियथार्थको कस्तो भूमिका हुन्छ ?

तस्विरः मदन पुरस्कार पुस्तकालय

स्वैरकल्पना (फेन्टासी) मानिसको घनघोर कल्पनाशीलताको उपज हो । केही विश्वप्रसिद्ध स्वैरकल्पनाका रचनाहरूलाई यहाँ लिऊँ, जसले समाजलाई मनोरञ्जनभन्दा बढी केही दिन सकेका छैनन् । उदाहरणको निमित्त, सिन्बाद द सेलर, अल्लादिन्स ल्याम्प, अरेबियन नाइट्सका कथाहरू, एलिस इन वन्डरल्यान्ड, गुलिभर्स ट्राभेल आदि । सन् १९८२ ताका प्रसिद्ध दक्षिण अमेरिकी उपन्यासकार माक्र्वेजको स्पेनी भाषामा लेखिएको उपन्यासको अङ्ग्रेजी अनुवाद ‘वन हन्ड्रेड इयर्स अफ सोलिच्युड’ पश्चिमा मुलुकहरूमा अति लोकप्रिय भएको थियो र ‘बेस्ट सेल’ मा गएको थियो । यस उपन्यासमा प्रशस्त मनोरञ्जन भए पनि केही वास्तविकतालाई स्विकार्न कर लाग्छ । म यस उपन्यासलाई बिसौँ शताब्दीको बेजोड फेन्टासी मान्दछु तथापि यो जनपक्षीय भने होइन । एरिस्टोटलको धारणालाई स्वैरकल्पनाको राम्रो परिभाषा मान्दछु । उनी भन्छन्– साहित्यमा स्वैरकल्पना असम्भाव्यदेखि सम्भाव्यतर्फ गई जीवनदायी सृजना हुनुपर्दछ । तर, अधिकांश स्वैरकल्पना यसको ठिक उल्टो सम्भाव्यदेखि असम्भाव्यतर्फ गएका छन् । उनको भनाइदेखि आज धेरै समय बितिसकेको छ । हामी उनको उक्त धारणाप्रति सचेत भएर लेख्छौँ भने स्वैरकल्पनालाई जीवनदायी र जनपक्षीय बनाउन सक्छौँ ।

अतियथार्थवाद (Surrealism) को नातामा आजसम्म बढी प्रलापै लेखिएका छन् । मान्छेको अवचेतन मनका कुरालाई स्वप्नमयी शैलीमा जथाभावी अभिव्यक्त गर्दा एक किसिमको प्रलाप बन्‍न सक्छ । यो अभिव्यक्ति साहित्य बन्‍न सक्ला तर जनपक्षीय भने होइन । साहित्यमा अतियथार्थवादलाई पटक्कै नबुझी अतियथार्थवादी कविता लेखेँ भन्‍ने कविहरू र त्यस्तै नबुझीकनै फलानो अतियथार्थवादी कवि हुन् भनी लेख्‍ने समालोचकहरूदेखि मलाई हाँसो उठ्छ । जसरी अतियथार्थवादी फ्रान्सेली चित्रकार साल्भाडोर डलीको घडी ‘सेरिज’ का चित्रकलाहरू हेर्दा हाँसो उठ्छ । अतियथार्थवाद धेरैजसो चित्रकलामा अभिव्यक्त भएको पाइन्छ ।

प्रा. यदुनाथ खनालले २०४३ चैतको ‘गरिमा’ पत्रिकाको अन्तर्वार्तामा “कहिले निस्कन्छ त राल्फा, आयामेली पद्धति र आजका के उत्साह भन्‍ने पत्रिका देख्छु तर एउटा ‘इन्टलेक्चुअल पावर’ प्रतिविम्बित हुने किसिमको कुनै आन्दोलन भएको देखेको छैन” भन्‍नुभएको छ । तपाईं राल्फा आन्दोलन तथा उत्साह पत्रिकासँग पनि सम्बन्धित हुनुभएकाले उहाँको यो भनाइ तपाईंलाई कस्तो लाग्छ ?

खनालजीसँग मेरो केही असहमति छ । ‘उत्साह’ लाई राल्फा र आयामेली पद्धतिसँग दाँजेर हेर्न मिल्दैन । एउटा साझा मञ्चको रूपमा प्रकाशित हुन थालेको साहित्यिक पत्रिका मात्र हो । त्यो कुनै दर्शन तथा आन्दोलन होइन । राल्फाबारे माथि चर्चा भइसकेको छ । आयामका प्रमुख प्रवक्ता इन्द्रबहादुर राई आयामेली हुनुभन्दा पहिले शैली पक्षका राम्रा कथाकार हुन् । आयामेली भइसकेपछि उनमा दुर्बोधता आएको हो । हाल फेरि उनका कथाहरूको शैलीगत स्तर ओर्लिएको छ र राम्रै छन् । श्री राई सबै दर्शनका ज्ञाता भइकन पनि प्रगतिवादको बाटोमा काँडा बिछ्याइरहन नबिर्सने घोर प्रतिक्रियावादी विद्वान् हुन् । काइँला एउटा सशक्त कवि हुन् । वैचारिक पक्ष अस्पष्ट हुँदाहुँदै पनि खनालजीले आयाम जस्तो कमजोर पक्षबाट कुन त्यस्तो ‘इन्टलेक्चुअल पावर’ प्रतिविम्बित हुने आन्दोलनको अपेक्षा गर्नुभएको हो ? ‘उत्साह’ अझ पनि कसीमा घोटिइँदैछ ।

केही सहरबाहिरका साहित्यकारहरूमा नेपाली साहित्य सहरमुखी भएको भन्‍ने भनाइ रहेको पाइएको छ । यसबारे तपाईंको अनुभव ?

यस भनाइमा सत्यता छ र यसो हुनु दुःखको कुरो पनि हो । धेरैजसो लेखकहरू सहरकै हुने गरेका र सहरप्रति नै आकर्षित रहने हुँदा यसो भएको हो । अब त यतिसम्म भइसक्यो, काठमाडौँका पत्रिकाहरूमा नछापे लेखक चिन्‍नै गाह्रो पर्ने । यसो भएपछि साहित्य सहरमुखी हुन्छ नै । गाउँप्रति पनि सचेत हुनुपर्ने हो, बरु बढी नै ।

तपाईंले बारम्बार पारिजातभित्र यौटी स्वास्नीमान्छे छे र उसलाई मैले कहिल्यै सुमसुम्याउन पाएकी छैन भन्‍ने गर्नुभएको छ । पारिजातभित्रकी त्यो स्वास्नीमान्छे को होला ? र, तपाईं पारिजात तथा तपाईंभित्रकी स्वास्नीमान्छे बिच कस्तो सम्बन्ध रहेको छ, बताइदिनुहुन्छ कि ?

मैले जीवनमा जे जति चाहनाहरू सँगालेकी थिएँ, ती कुनै पूरा हुन पाएनन् । मेरा थुप्रै आकांक्षाहरूको हत्या भएको छ । कुनै प्रकृतिले, कुनै परिस्थितिले, कुनै अभिभावकले र कुनै जान अनजान आफैँले । त्यसैले मलाई कहिलेकाहीँ लाग्छ, मेरो मनभित्र अभेद्य पर्खालपछि कुनै स्वास्नीमान्छे अवश्यै छे । त्यो मेरै प्रतिरूप हो । त्यो रुष्ट छे, असन्तुष्ट छे, जसलाई सुम्सुम्याउन म पाउँदिनँ । यतिका व्यस्तताहरू, कोलाहलहरू, सम्पर्कहरू बिच विभाजित मेरो सही व्यक्तित्व नै आजको म सही पारिजात हुँ । मलाई त्यो भित्रकीसँग कुनै सरोकार नै छैन । तथापि, म थाहा पाउँछु, मभित्र त्यो स्वास्नीमान्छे विद्यमान छे । मैले रनवन घुम्न पाइनँ, डुल्न पाइनँ, पकाउन पाइनँ, सिउन र बुन्‍न पाइनँ भनी ऊ मसित ठुस्किरहेकी छे जस्तो लाग्छ । म आफैँ बुझ्दिनँ, ऊ कस्तो अनुभव पोख्‍न चाहन्छे ?

बी.ए. दोस्रो वर्षको छात्रा रहँदा ममा हस्तरेखा पढ्ने धुन सवार भयो र म सारा कोर्स एकातिर थन्क्याएर हस्तरेखामा दत्तचित्त भएँ । एउटा गतिलो पुस्तक फेला पारेकी थिएँ । त्यो पढेपछि धर्सो कोर्नु, हिसाब गर्नु र साथीहरूको हातमा प्रयोग गर्नु नै मेरो दिनचर्या बन्‍न पुग्यो । पछि बाबुको कडा निषेधपछि मैले त्यो रुचिलाई त्यागिदिन प¥यो । त्यसपछि मदन मेमोरियल स्कुलमा जागिर खाँदा एक दिन स्कुलको पुस्तकालयमा पी.सी. सरकारको ‘फर्स्ट बुक अफ ह्यान्ड ट्रिक्स’ फेला पारेँ । रुचि लाग्यो र त्यतैतिर लागेँ र केही प्रयोग गर्न पनि थालेकी थिएँ । तर, केमिकलहरू जुटाउन नपाउँदै बाबुलाई थाहा भयो र उनले फेरि पनि मलाई त्यस्तै कडा निषेध लगाइदिए । चेस खेलप्रतिको प्रबल रुचिलाई त्यत्तिकै प्रबल इच्छाशक्तिको प्रयोग गरेर किरिया नहालेको भए सायद मेरो जीवनको मोड आज यस्तो हुने थिएन । आज म अरूको दुःख र समस्याको भारी बिसाउने चौतारी र अरूहरूको तनाव र बोझ थन्क्याउने गोदाम जस्तो भएकी छु । सधैँभरि म अरूको तनाव र समस्यामा अल्झिइरहेकी हुन्छु । यस्तैमा काम अनि सृजना … । खै, म आफैँलाई कतिखेर सुमसुम्याऊँ ? कतिखेर आफ्नो विषयमा सोचूँ ? सक्नुहुन्छ भने तपाईंहरू अलि अलि शेयर किनिदिनुस् न, मेरा समस्या र तनावहरूको !

कुनै अन्तर्वार्तामा एक जना नेपाली महिला कथाकारले पुरुष भएर जन्मिन नपाएकोमा निक्कै थकथकी अनुभव हुन्छ भनेर भन्‍नुभएको छ । आफू महिला भएकामा तपाईंलाई पनि त्यस्तै लाग्छ कि ?

मेरो विचार यसको ठिक विपरीत छ । मेरो व्यक्तिगत अनुभवमा आमाको माया कस्तो हुन्छ, त्यो थाहा छैन र म आमा पनि भइनँ । त्यसैले मातृत्व पनि थाहा छैन तर मेरो हृदय वात्सल्यले भरपुर छ । यसैकारण नारीलाई म प्रथम आमाजातमा राख्छु । अनुभूतिका आधारमा नारीहरू पुरुषहरूभन्दा धनी छन् । जस्तो गरिकन नारीले मात्र भोग्ने केही अनुभूति छन्, रजस्वला, गर्भधारण, प्रजनन, प्रसववेदना, वात्सल्य आदिले गर्दा नारीको स्थान उच्चतम छ । नारी–प्रकृतिमा यही वात्सल्य, ममता र सह–अस्तित्वको भाव निहित रहेको हुँदा सधैँ नारीलाई लिएर प्रतिस्पर्धा राख्‍ने, झगडालु, ईर्ष्यालु, वनमानुस जस्ता पुरुषलाई सह–अस्तित्वको सङ्क्रमण गराएर आफ्नो ओढारमा नारीले नै भित्र्याए । पुरुषलाई सामाजिक बनाए, आफूलाई प्रकृतिबाट सिकेर श्रम गर्न सिकाए । जम्मामा, नारी नै हुन् असीम शक्ति र मायाका स्रोत, जसले मानव सभ्यताको पहिलो क्यानभासमा एउटा गरिमाशाली हस्ताक्षर कोरिदिइन् । म आफूलाई स्वास्नीमान्छे भएकोमा गौरवान्वित ठान्दछु ।

प्रेम र यौनलाई तपाईंले कसरी हेर्नुभएको छ ?

भारतको सिलीगुड़ी स्थित पारिजातको सालिक तस्विरः विकिपेडिया

प्रेम मानव मात्रमा हुने एउटा सार्वभौम अनुभूति हो । त्यसो त प्रेम अरू प्राणी जातिमा छैन भन्‍ने होइन । बाघ बघिनी जस्ता खुँखार र एकलकाँटे प्राणी पनि वर्षको एकपल्ट उनीहरूको ‘मेटिङ डेज’ मा आठ नौ दिनसम्म नारिएर सँगै घुमेको देख्‍न पाइन्छ । मान्छेजातमा त यो प्रेम बाह्रैकाल छ । प्रेमलाई लिएर समाज परिवर्तन प्रक्रियाको भित्री स्वरूप अझै सङ्घर्षरत नै छ र मान्छेको सचेतनता पनि विकासतर्फ नै छ । तथापि, आजसम्म प्रेममा एकनिष्ठता आइसकेको छैन ।

परिणामस्वरूप, यौन पनि एकनिष्ठ भएको छैन । यौन एकनिष्ठ हुन सक्छ, यो ठोकुवा गर्न सकिँदैन । कारण, मान्छेको निम्ति यौन भोक, तिर्खा र निद्रा जस्तै अनिवार्य हुन्छ । आपसमा प्रेम भावना भएपछि यौनसम्बन्ध हुनु, त्यो स्वाभाविक प्रक्रिया हो तर यौनसम्बन्धमा प्रेम हुनै पर्छ भन्‍ने कुनै जरुरी छैन । यौनसम्पर्क मान्छेले मौका हेरेर जोसुकैसँग जहाँकहीँ पनि राख्‍न सक्छन् तर प्रेमको रूप यति सहज छैन । समाजवादतर्फ सङ्क्रमण भएको समाज बाहेक अरू देशहरूमा रहेको वेश्यावृत्तिको व्यापक कारोबारले पनि यौन र मान्छेको सम्बन्ध कस्तो छ, स्पष्ट पार्छ ।

यौनसम्बन्धले गर्दा पुरुष हैकमवाला समाजमा वेश्यावृत्ति जस्तो पुरुषलाई क्षणिक शारीरिक सुख दिएर थकित हुने पेसा गर्नु महिलाप्रति अपमानजनक र शोषणपूर्ण नीति हो । वात्सल्यले गर्दा नारीमा कामुकता कम हुन्छ । र पनि, नारीले चाहेमा उनीहरूलाई यो सुविधा छैन । अमेरिकामा र युरोपका केही देशहरूमा पुरुषहरू वेश्यावृत्ति गर्छन्, तिनलाई ‘मेल प्रस्टिच्युट’ भनिन्छ । मेरो भनाइ महिलाले यौन तृप्तिको सुविधा पाउनुपर्छ भन्‍ने होइन । वेश्यावृत्तिको क्रमशः उन्मूलन भई समाज शिष्ट र सौम्य स्थितितिर प्रवृत्त होस्– यही चाहन्छु ।

तपाईं पूर्णतया लेखनमै आश्रित हुनुहुन्छ भन्‍ने हामीलाई लागेको छ । पेसागत लेखनको विकास नभइसकेको हाम्रो आजको अवस्थामा तपाईंले आफ्ना कठिनाइलाई कसरी झेल्नुभएको छ ?

खै पेसा पनि के भन्‍नु ? पेसा भए त केही आउँछ । यहाँ त अधिकांश श्रम जनसेवामा नै गएको छ । कहिलेकाहीँ आउँछ अलि अलि, त्यो पनि न्यूनतम र यस गरीब देशमा गरीबको पक्षमा लेख्‍ने लेखकको के हैसियत हुन्छ र ? सोच्छु– म जस्ता अरू पनि त होलान् । पैसा एकमुष्ट आएको बेला बासी होला जस्तो हुन्छ, एक्लै खाने बानी छैन । खाँचोमा परेका प्रियजनहरूको भाग छुट्ट्याएरै खाने गरेकी छु । ऐयासी जीवनको सपना त कहिल्यै देखिएन तर हामी एक वर्गको सुविधापूर्ण जीवन ग्यारेन्टीको निम्ति प्रतिबद्ध छौँ । श्रम गर्नेहरूले सुविधापूर्ण जीवन बाँच्न पाउनुपर्छ तर आज पर्यन्त केही असुविधा र अप्ठ्यारामा नै बाँचिरहेकी छु । कसो कसो बानी परेछ क्यारे ! एउटा इमान्दार प्रकाशक भेट्टाए केही सुविधा त हुन्थ्यो ! वस्तु हो, होला । मानसिक अस्मिता मेरो जीवनको अनमोल वस्तु हो ।

‘सन्धान सहकार्य’ अन्तर्गत हामीले विभिन्‍न सङ्घसंस्था, व्यक्ति र समूहबाट प्रकाशित प्रसारित महिलाका जीवनकथालाई साभार गरी प्रकाशन प्रसारण गर्दै आएका छौँ । यसै क्रममा प्रस्तुत अन्तर्वार्ता पारिजात स्मृति केन्द्रको वेबसाइट (ब्लग) विष्णुकुमारी वाइवा कसरी पारिजात बनिन् ( पारिजातको अन्तर्वार्ता ) बाट लिई सामान्य सम्पादनसहित साभार गरिएको पुनः जानकारी गराइन्छ ।

प्रकाशन मिति : २०८१ बैशाख १६ गते,  आइतवार